Ere-Burgemeester Stefaan Platteau verlaat gemeenteraad na 40 jaar

Door Willy Segers op 28 juni 2023, over deze onderwerpen: Dilbeek

Stefaan Platteau nam na 40 jaar afscheid van de gemeentepolitiek in Dilbeek. Gisteren nam hij de laatste keer deel aan de gemeenteraad. Van 1989 tot 1992 en van 1995 tot 2012 was de liberaal burgemeester van Dilbeek.

Onder luid applaus stapte ereburgemeester Stefaan Platteau (89) dinsdagavond voor de allerlaatste keer naar zijn zitje in de gemeenteraad van Dilbeek. De ‘vriend van het volk’ werd zowel door meerderheid als oppositie overladen met lof. Bekijk het

Alsof het in scène gezet was, werd Stefaan Platteau dinsdagavond vlak voor de start van de gemeenteraad tijdens een kort fotomoment op de trappen van het gemeentehuis van Dilbeek toegeroepen door toevallige voorbijgangers. “Komaan burgemeester, we rekenen op u”, klonk het bij enkele enthousiaste dertigers.

Platteau blonk van trots en had hen zo graag de hand gaan schudden of een kus gegeven, niet toevallig al vele jaren het handelsmerk van de ‘vriend van het volk’. Maar het was vlak voor 20 uur en twee verdiepingen hoger wachtte de gemeenteraadsleden ongeduldig op zijn allerlaatste entree. Eentje die onder veel bewondering en luid applaus verliep, en waarbij uiteraard ook de nodige kussen niet konden ontbreken.

15.000 nachten

“Ik ben op weg naar de 90. Mijn lichaam heeft mij vorige winter enkele verwittigingen gegeven, het is tijd om het harnas af te zetten. Het is een mooi moment”, aldus Stefaan Platteau (Blauw Dilbeek) vlak voor de start van de raad.

Dat de beslissing voor het afscheid geen gemakkelijke was, hoeft alvast weinig uitleg. Platteau maakte de afgelopen veertig jaar immers onafgebroken deel uit van de raad, waarvan 21 jaar als burgemeester en negen jaar als schepen.

Of zoals huidig burgemeester Willy Segers (N-VA) het berekende. “In totaal maar liefst zeven bestuursperioden, goed voor 15.000 dagen en nachten inzet voor onze inwoners. Vriend en tegenstander kan enkel opkijken naar zo’n engagement.”

De allerstrafste statistiek die Platteau allicht kan voorleggen is trouwens eentje met een laag maar daarom niet minder indrukwekkend cijfer. Doorheen die veertig jaar miste hij slechts twee gemeenteraden, in beide gevallen door een opname in het ziekenhuis.

Na de gemeenteraad volgde nog een afscheidsreceptie.

Hoe waardevol vond je dit artikel?