Extra Vlaams geld voor Nederlandstalige bibliotheken in Drogenbos en Kraainem

Door Willy Segers op 20 december 2013, over deze onderwerpen: Cultuur, VlaParl - Brussel en Vlaamse Rand

De vzw De Rand krijgt van de Vlaamse Regering bijkomende middelen om de Nederlandstalige bibliotheken in Drogenbos en Kraainem te ondersteunen. Vzw De Rand kan die opdracht vervullen wanneer een Vlaamse randgemeente in zijn meerjarenplanning niet aangeeft hoe ze de Vlaamse beleidsprioriteiten op het vlak van cultuur zal invullen.

"Als een overwegend Franstalig gemeentebestuur nalaat om te investeren in die Nederlandstalige bibliotheken kan de Vlaamse regering dus compenseren. De Nederlandstaligen in de faciliteitengemeenten hebben immers recht op een volledig en zo breed mogelijk cultuurbeleid", vindt Vlaams parlementslid Willy Segers.

De subsidie bedraagt 81 000 euro en wordt voorzien vanaf 1 januari 2014, voor een periode van zes jaar (486 000 euro totaal).  Bibliotheken moeten 75 procent van deze middelen aan Nederlandstalige publicaties besteden. De Vlaamse Regering geeft hiermee het signaal dat de faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand niet worden losgelaten.

Hoe waardevol vond je dit artikel?