U bent hier
Metrostation in Groot-Bijgaarden: NEE !

Deze ochtend lanceerde minister Smet, bevoegd voor Mobiliteit in het Brusselse Gewest, de idee om een metrolijn door te trekken van Simonis tot Groot-Bijgaarden. In zijn optiek om de toestroom van pendelaars uit Oost- en West-Vlaanderen op die manier richting hoofdstad te loodsen.
Minister Weyts veegde al even snel dit voorstel van tafel. Deze namiddag werd hij in het Vlaams Parlement omtrent de kwestie ondervraagd.
Het is overduidelijk dat de mediatruuk van minister Smet (aandacht afleiden van het echte mobiliteitsprobleem in Brussel) door N-VA snel werd doorzien. Minister Weyts antwoordde vanmiddag dat héél wat Vlaams-Brussels overleg rond mobiliteit loopt, maar daar nooit van dit voorstel sprake is geweest. Ook N-VA afdeling Dilbeek, bij monde van bevoegd schepen voor Mobiliteit Stijn Quaghebeur, liet reeds weten geen heil te zien in dit voorstel. En ook Vlaams Parlementslid Willy Segers, tevens burgemeester van Dilbeek, liet overduidelijk verstaan dat hiervan geen sprake kan zijn.
De mobiliteitsvraagstukken in de Vlaamse Randgemeenten handelen momenteel vooral rond randparkings en het versterken van het parkeeraanbod aan bestaande vervoersknooppunten zoals GEN-treinstations en tramterminussen. Uitgerekend in Dilbeek legt men de laatste hand aan het mobiliteitsplan waarin precies deze items aan bod zullen komen (Dilbeek telt 3 GEN-stations). Onder meer in Groot-Bijgaarden, met op een vierkante kilometer een afrit van de Ring, een tramterminus èn een GEN-treinstation zijn duidelijk betere oplossingen voorhanden dan een miljardenverslindend metroproject. Een metroproject dat bovendien niet eens ideaal is, gezien de passagiers dan nog eens in Simonis moeten overstappen richting Brussel-Centrum.
Kortom: uiteraard zijn wij in Dilbeek voor gesprekken en samenwerking rond gewestgrensoverschrijdende mobiliteit. Ook minister Weyts bevestigde volop met dit soort overleg bezig te zijn. Jammer dat dit dan doorkruist wordt met utopische denkoefeningen en dan nog louter in de pers. Wetende dat in het Brussels Gewest nog wel wat andere mobiliteitskatjes te geselen zijn en men er de huidige verkeersinfrastructuur amper kan onderhouden, leek dit eerder op een vervroegde 1 april-grap. Hier is de Dilbeekse mobiliteit alvast niet mee gediend !
Lees het artikel uit De Standaard 09-03-2016 hiernaast in bijlage.
Bekijk hier het fragement uit de Plenaire Vergadering van het Vlaams Parlement deze middag.