Plannen ondertunneling van A8 in Halle verdwijnen in de prullenmand

Door Willy Segers op 11 maart 2016, over deze onderwerpen: Brussel en Vlaamse Rand

 

In Halle wordt de A8 dan toch niet ondertunneld.

Dat vernam Vlaams Parlementslid Willy Segers in een vraag aan Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts. Volgens Weyts is het prijskaartje voor deze werken onrealistisch duur. Hij heeft nu een studiebureau aangesteld dat een goedkoper alternatief moet uitwerken om de A8 verkeersveiliger te maken.  

 

De A8 verbindt in Halle de snelweg naar Doornik met de Ring rond Brussel. Maar door de  verkeerslichten aan de kruispunten met de Halleweg, de Nijvelsesteenwegen en de Rodenemweg, is de A8 zeer gevaarlijk. Zeker voor zwakke weggebruikers. De voorbije jaren gebeurden er ook al verschillende dodelijke ongevallen.

In 2007 werden er plannen uitgewerkt waarbij de A8 over een lengte van 900 meter onder de grond zou gaan. Daardoor zou de snelweg ‘onder’ in plaats van ‘door’ Halle rijden. Daardoor zouden de 3 zwarte verkeerspunten verdwijnen. “Maar om dit allemaal te realiseren is er zo’n 300 miljoen euro nodig en dat is veel te duur”, dat zegt minister voor Mobiliteit Ben Weyts.

Daarom wordt er een nieuwe studie opgestart. De nieuwe plannen moeten niet alleen de 3 zwarte kruispunten verkeersveiliger maken, maar ook de aansluiting met de Ring rond Brussel verbeteren. De stad Halle werd intussen op de hoogte gebracht van het feit dat de vroegere plannen in de prullenmand verdwijnen.  

Voor meer details: lees hier       

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is