Versterkt Dilbeeks integratiebeleid nu ècht van start

Door Willy Segers op 10 februari 2021, over deze onderwerpen: Dilbeek, Inburgering

In aanloop naar de verkiezingen alsook in het afsluiten van het politieke Bestuursakkoord 2020-2025 beloofde N-VA een versterkt en vernieuwend integratiebeleid voor Dilbeek. Met een gemiddelde jaarlijkse instroom van 2.500 nieuwe inwoners in onze gemeente - waarvan het merendeel van buitenlandse herkomst! – was dergelijke ingreep immers meer dan nodig.

De eerste stap hierin is net afgerond: in 2020 werd werk gemaakt van een doorgedreven Instroommonitoring van alle nieuwe inwoners waarbij de integratienoden van inwoners van buitenlandse herkomst in kaart werden gebracht: gezinssamenstelling, tewerkstellingsprofiel, onderwijsparticipatie, intenties tot sociaal-culturele integratie, taalkennis Nederlands, ...

Dit leverde een schat aan informatie op. Die zal nu verder vertaald worden in een transversaal lokaal onthaal- en integratiebeleid waarbij ook andere teams uit de gemeentelijke werking betrokken worden. Dit versterkt immers ook de ketenaanpak : nieuwe inwoners worden niet enkel bij hun onthaal betrokken, maar ook in hun 2de, 3de, … verblijfsjaar.

Deze monitoring leverde ook een belangrijk beleidsinstrument op voor lokaal onthaal- en integratiebeleid : de indeling in ‘persona’ waarbij verschillende aspecten aan bod komen. Zoals de integratienoden van nieuwe inwoners, het verloop van hun integratieproces voor en na de verhuis naar Dilbeek en een koppeling met het profiel van zelfredzaamheid.

Op basis van dit alles kan het vernieuwde en versterkte integratiebeleid nu echt van start: de gemeentelijke teams van onderwijs, jeugd, sport, cultuur, welzijn,… kunnen nu aan de slag voor een ketenaanpak op maat in functie van de individuele noden. En ook verenigingen uit de diverse sectoren maar ook wijkorganisaties kunnen hiermee aan de slag.

Willy Segers, burgemeester en eveneens bevoegd voor Integratie: “Hiermee realiseren we tevens een aanklampend integratiebeleid waarbij de nieuwkomers – vaak ook langere tijd na hun aankomst in Dilbeek – betrokken worden bij de Dilbeekse samenleving. Dit is trouwens ook een mooie uitwerking van het ‘rechten&plichten-verhaal’: de gemeente zorgt voor een bijkomende - niet wettelijk verplichte! - ondersteuning voor nieuwkomers. Aan hen om die kansen te grijpen en snel Thuis te zijn in hun nieuwe leefgemeenschap !”

Hoe waardevol vond je dit artikel?