Webstek 'Dilbeek.be' volledig in het nieuw gestoken

Door Willy Segers op 18 oktober 2016, over deze onderwerpen: Dilbeek

De website van de gemeente Dilbeek zit volledig in het nieuw. De nieuwe webstek tilt de digitale dienstverlening in één klap naar een veel hoger niveau. Het project kostte ongeveer 42.000 euro.

De vorige website van de gemeente was intussen al tien jaar oud. De gemeente stond voor de keuze om de site te vernieuwen, of een volledig nieuwe te lanceren. De keuze viel uiteindelijk snel op starten van een leeg blad in samenwerking met het bedrijf E2E.

Bezoekers leiden

De belangrijkste gedachte achter de nieuwe structuur van de site is dat de mensen zo snel mogelijk naar het antwoord op hun vraag worden geleid. "Daarvoor hoef je niet meer vooraf precies te weten welke dienst bevoegd is of wat de exacte naam is van het document dat je nodig hebt", aldus schepen van communicatie Stijn Quaghebeur. "Begin te typen in de zoekbalk en laat de website zelf suggesties doen terwijl je typt. Hoe specifieker je bent, hoe korter het lijstje van zoekresultaten is en hoe groter dus de kans dat je snel vindt wat je zoekt."

Ook wie niet vertrouwd is met de zoekbalk moet makkelijk de juiste informatie vinden. Dat kan via de AZ-index of door via de Thema’s in de bovenbalk op zoek te gaan. Dat kan heel intuïtief, want heel wat producten staan onder verschillende thema’s. Of je de afvalkalender nu zoekt bij Milieu & energie of bij Bouwen & wonen, je vindt hem zeker terug.

De pagina waar je dan op terecht komt, is een pagina die bijna altijd is opgebouwd volgens hetzelfde stramien, met alle nuttige informatie over het product of de dienst, de contactgegevens van de bevoegde dienst en nuttige documenten en links. Er staan ook vaak  suggesties bij van andere diensten of producten die interessant zouden kunnen zijn.

OCMW

Niet alleen Dilbeek.be is helemaal vernieuwd, ook www.ocmwdilbeek.be werd in datzelfde nieuwe jasje gestoken. "Door alle producten en diensten van de beide organisaties over welzijn te bundelen op een website, maken we het voor de bezoeker makkelijker om te vinden wat hij of zij zoekt", aldus Quaghebeur.

Interactief

De nieuwe site staat sinds vandaag online, maar daarmee is de kous nog lang niet af. "Aan de site wordt voortdurend verder gebouwd om er een interactief platform van te maken waar de burger rechtstreeks met de gemeente kan praten en handelen", gaat de schepen verder. "Dat kan nu al door bijvoorbeeld schade of hinder te melden via het meldingsformulier. Wie graag het nieuws uit de gemeente ontvangt, kan ook inschrijven op de digitale nieuwsbrief. Samen met het papieren Dilbeek Info en de lokale pers worden dat de belangrijkste informatiekanalen om op de hoogte te blijven van wat reilt en zeilt in bij gemeente en OCMW. Aan die interactiviteit werken we achter de schermen volop verder, met onder meer de nakende komst van een volwaardig e-loket voor een aantal uittreksels en attesten van burgerzaken."

Help Dilbeek

Alle vragen en opmerkingen in verband met de website zijn nog steeds welkom bij de dienst communicatie via communicatie [at] dilbeek.be of het meldingsformulier op de website. Van een dt-fout over een lay-outprobleem tot inhoudelijke tekortkomingen, elke tip is welkom en helpt om de website voortdurend te verbeteren.

Bron: Persinfo

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is